Hanoi - Vietnam 2019

21 januari 2019 - Hanoi, Vietnam

18.01
Vietnam here I come. Van Vientiane ben ik naar Hanoi gevlogen. Hier aangekomen voelt het toch wat als een cultuurshock. Wat een drukte hier, het verkeer is echt totale chaos. Aan stoplichten en voetpaden lijken ze niet te doen en de stoepen staan vol met scooters of kraampjes. Dus daar ga je dan met je backpack langs de rand van de weg. Na het inchecken loop ik de Old Quarter in en kom ik Nick en Kata tegen en gaan een hapje eten. Dit Colombiaans stel heeft door heel Laos al precies hetzelfde reisschema had, hoe bizar dat ik ze gewoon weer tegen kom in deze drukke stad.

19.01 en 20.01
De dag start met een gratis citytour van het hostel. Hier ontmoet ik Amber en Liam. We starten de toer bij een tempel, gaan via een foodmarkt, waar alles levend ligt te spartelen en rondloopt, naar Ding Xuan Market waar je alles neppe shit kunt kopen, via Hoan Kiem Lake en Ngoc Son Temple naar uiteindelijk een back alley café. Hier gaan we de Vietnamese specialiteit egg coffee drinken of voor de liefhebber ei-chocolademelk. Het klinkt echt vies, maar het was echt een heerlijk zoet drankje, net een toetje.

Na de toer besluiten we nog met zijn drieën onze eigen toer door te zetten. Via het Hanoi Opera House gaan we naar the Hoa Lo Prison, naar the St. Joseph’s Cathedral en via the traintrack terug naar het hostel.

Na een korte break zetten Amber en ik het toeren nog even door. We gaan op een streetfoodtour, kortom heel veel en heel lekker eten, helemaal mijn ding dus. We gaan op pad met Rosie een hele grappige en enthousiaste meid. Met de groep gaan we door de drukke straten van Hanoi. Voor de veiligheid roept ze sticky rice en dan steken we als groep over zodat de scooters er niet tussendoor kunnen.

We beginnen met Bún chả (noodles soep met vlees, groente en nog wat extra spices voor de liefhebber).

In het volgende restaurant krijgen we weer een egg coffee/choco, een Bánh mì (ofwel een pistolet met vlees, groente en saus) en happy water, kortom rijstwijn.

Dan volgt er een Nom thit bo kho, dit is een salade van papaya, maar niet zo pittig als in Laos. Volgens Rosie erg goed voor de borsten, dus ik eet mijn bordje leeg. ;)

Next up is Bánh Cuốn; zijdezachte pannenkoekjes van rijst die ze vullen met vlees en groenten. Het beslag bakt enkele seconden op een zijden doek en moet daarna zo snel mogelijk gevuld worden, erg lekker. We zitten buiten op een plastic en illegaal terras. Dus mocht de politie komen, dan moeten we wegrennen. Snel opeten en toch genieten van dit lekkere en bijzondere gerecht.

Vol verbazing zit ik nog niet vol en gaan we over op de Miến xào (weer noodles, maar dan gebakken.

Dan krijgen we Com rang (gefrituurde rijst) met spring rolls. Ondertussen verteld Rosie over de Vietnameese taal en dat 1 woord 3 betekenissen kan hebben afhankelijk van klemtoon omhoog, gelijk of omlaag. Zo kan bedankt voor de Phò (bekend Vietnamees gerecht) shut up bitch betekenen…hmmm tricky taaltje dus.

Rollend naar de laatste ronde: cocos sticky rice ofwel Xoi. Safe the best for last zullen we maar zeggen, dit was echt heerlijk.

Na afloop van de toer staat er nog een pubcrawl op de planning van het hostel. Why not? We zijn toch al de hele dag aan het toeren dus dan kan er ook nog wel een kroegentocht bij.  Uiteindelijk staat de kilometerteller op 20+ kilometer en gaan de lichten uit.

De volgende dag gaan Amber en ik met zijn tweeën op pad. Via de One Pillar Pagoda gaan we naar het Ho Chi Minh Mausoleum. Daarna door de Bothanical garden gewandeld en dan komen we een kapper langs drukke we tegen. Nou kapper? Eigenlijk is het gewoon een kappersstoel op de stoep! Haha. Ik irriteer me al een paar dagen aan de onwijze klitten in mijn haar. Niet door te komen en na een paar uur is het al weer mis. Dus wederom vraag ik me af, waarom niet? Fun experience! Voor allmost nothing laat ik mijn haar knippen en dat was te zien. Het is uiteindelijk een soort van lange bob geworden oid. Veel korter dan in de planning en met hier en daar een lange uitstekende pluk. Fuck it, niks meer aan te doen. Dat werk ik wel wat bij en het groeit wel weer aan. Haha.

Daarna zijn we doorgewandeld naar de Taoist Temple en tenslotte door naar de dagtopper de Long Bien Bridge. Een industriële spoorbrug en een echte foto hotspot voor toeristen. Hier komen we Sjoerd, Liam en Kallum toevallig ook tegen. Na afloop van de shoot gaan we Phò eten in de beste tent van heel Hanoi en sluiten we de dag af op het €0,20 bierterras. Vietnam heeft de voetbal wedstrijd gewonnen, dus het sfeertje zit er lekker in in de stad.

Eind conclusie Hanoi is toch echt wel leuk. Vanaf de tweede dag kijk je wel door de drukte heen en zie je de schoonheid van de stad. De vele mozaïeken die ze langs de weg gemaakt hebben, de mooi beschilderde stroomkosten, overal live muziek en andere artiesten die optreden maakt Oid Quarter echt gezellig.

Foto's zie album Hanoi of https://beheer.reislogger.nl/albums/152634

1. Ria van der werf:
    24 januari 2019
    Wij zijn hier aan de erwtensoep.
    En drinken warme chocolademelk
  2. Marjolein Galema:
    24 januari 2019
    Wat geweldig om te lezen weer! Die foto van die vrouw of man (niet te zien) met die fiets vol bloemen, te gaaf! Ziet eruit als een prachtige bestemming, dat straatje met het treinspoor zag ik al eens op Instagram, supercool!
  3. Tine:
    24 januari 2019
    Wat weer een leuk en gezellig verhaal. Ziet er allemaal fantastisch uit. Wacht op het volgende reisverslag. Groetjes Tine
  4. Jan en Sary:
    24 januari 2019
    Dank voor je uitgebreide en leuke verslag van je belevenissen.
    Mooie fotos ook.