Siqijor 2020

31 januari 2020 - Siquijor, Filipijnen

28.01 tm 30.01

Off to Liloan Port, dan hebben we letterlijk het hele eiland Cebu van noord naar zuid gereden. Hier pakken we de ferry naar het eiland Siqijor

Het eiland staat bekend om de hekserij en voodoo die door sommige lokale inwoners bedreven zouden worden. Maar daarnaast vooral als een eiland met een hele relaxte vibe. En dat is precies wat wij gaan doen relaxen!

De eerste dag zijn we lekker gaan snorkelen en chillen in de hangmatten bij het hostel. En 's avonds uit eten geweest met divemaster Will, all the wat from the US of A. En uiteindelijk schuiven we iedere avond bij hem aan tafel of andersom.

De volgende dag huren we een scooter en rijden we naar het bijbehorende resort voor een fijne lunch en hebben we het zwembad die middag voor onszelf... not bad at all😁👍

Als de zon bij het zwembad verdwijnt rijden we naar Paliton Beach en sluiten we de dag af bij Monkey Business een hele leuke tent met schommels in het restaurant. Hier hebben we het Filipijnse gerecht adobo gegeten. Het deed me wat denken aan Loetje, maar dan toch net even anders 🙄 Een grote kom jus met vlees, groente en rijst.

De laatste volle dag is al weer aangebroken op Siqijor. We stappen op onze scooter en rijden naar de Cambugahay watervallen. Heerlijk verfrissend zo bij 30 graden. Dat is toch fantastisch en zo ook dit weer hier. Geen enkele dag nog druk hoeven maken om het weerbericht. Alle dagen rond de 30 graden en zonnig. Echt vakantie weer. 👌

Daarna rijden we door naar Salagdoong Beach, onderweg hebben we nog controle. Maar gelukkig zijn al onze papieren en helmen e.d. in orde. Volgens de agent kon de boete anders oplopen tot €265,- 😅 Dat klinkt meer als Europese bedragen, maar goed wij mochten doorrijden.

Maar dan naar het hoogtepunt van de dag... ik ga een nachtduik maken. Dit is weer onderdeel van mijn advanced duikcursus. De duikschool zit bij ons hostel, wat ideaal is. Maar zij hadden nog nooit zo'n ingewikkeld geval als mij gehad. Na wat bellen heen en weer mag ik dan toch de duik maken. Echter maken ze een foutje. Officieel had ik eerst een fundive overdag moeten doen om aan de uitrusting te wennen en zodat zij mij al een keertje kunnen begeleiden overdag. Maar dit is de eigenaar vergeten. Chill, dat scheelt mij weer heel wat peso's. Ze maken er nog al een big thing van dat ik zonder advanced en veel duiken op mijn naam een nachtduik ga maken. Maar deze nuchtere Fries vindt het alleen maar mooier worden als ze over de duik gaan vertellen. Ze besluiten om beide met mij mee te gaan zowel Will als de Sloveense eigenaar Bozidar. Het wordt steeds luxer en zo gaan we met zijn 3en het water in. Daar gaan we dan in het donker met onze zaklamp. Het koraal is door de zaklamp veel kleurrijker en het is gewoon heel gaaf om in het donker onder water te zijn. Het voelt alsof we de oceaan voor onszelf hebben en kunnen rustig op zoek naar bijzondere dingen. Wij hebben o.a. 4 schildpadden gezien, en supergrote krab en nog veel meer moois. De uitrusting en de pakken, waren compleet nieuw voor mij. Maar alles zag er tip top uit. Dit wordt vooral door meer ervaren duikers gebruikt en was ook superfijn om mee te duiken. De stroming wisselde veel en had ik nog niet zo sterk meegemaakt. Daardoor konden we helaas de zaklampen niet uit doen, omdat we anders het koraal zouden beschadigen. En toen voordat ik het wist waren we al weer boven. Stralend liep ik op Will af, hij zei "you were born for nightdiving, isn't this the best ever!". Hoppa, mijn derde advanced recognition card op zak. Dat moeten we vieren met een cocktail of twee. 😊 Dit moet ik zeker nog een keer doen in mijn leven en dan hopelijk wel de mogelijkheid om de zaklamp uit te doen.

1. Saar:
    Heerlijk Marlies, volle bak genieten dit. Mien nuchtere Fries.😘
  2. Froon:
    1 februari 2020
    Wauw wat cool weer! Volop genieten daar 😊 en idd beetje nuchter blijven helpt altijd wel 😁
  3. Tine:
    1 februari 2020
    Wauw Wat weer een heerlijk verhaal. Maar lekker door gaan met genieten.