Laos 2019

21 januari 2019 - Vang Vieng, Laos

12.01 en 13.01
We gaan met het hele hostel, 43 man de komende 2 dagen spenderen op een slowboat over de Mekong Delta rivier. Ten minste dat was het plan. Maar eerst moeten we nog even de grens oversteken. Met songthaews gaan we naar de Thaise douane, om vervolgens in de bus de rivier/grens over te steken naar de Laotiaanse douane voor ons visum. Met weer een andere bus worden we uiteindelijk bij de slowboat gebracht, deze lijkt vol als we aankomen. Er worden stoelen van dak gehaald en gek genoeg passen we nog bij en stappen aan boord van een oude houten boot versierd met foute roze gordijnen met zeker 150 man. We kunnen zelf nog bij elkaar zitten en in tegenstelling tot de verwachting zitten we op zachte stoelen. Met een mooi gemixte groep van Engelsen, Australiërs, een Amerikaan en een Canadese kom ik de komende 6 uren wel door! Met wat BVO’tjes mee en een medewerker die Lao wiskey shots uitdeelde en wiet wil verkopen (no thanks but thanks) komt dat wel goed. Terwijl lokale mensen op en afstappen die boodschappen hebben gedaan, cruisen en drinken wij mooi door. De nacht spenderen we eerst in happy bar en daarna in een hostel in Pakbeng en de volgende dag gaan we door naar Luang Prabang. Nog een relaxt dagje op het water. Same same but different to yesterday.

In Luang Prabang moete iedereen een busticket kopen waar ze mij proberen te belazeren door verkeerd wisselgeld terug te geven. Helaas voor hen check ik dit altijd.  Ik kan nog één iemand van de groep waarschuwen, maar de rest had al een kaartje gekocht en niet gekeken wat ze terug hadden gekregen. Dit is natuurlijk de plek om dit te proberen omdat al die toeristen net in Laos zijn en nog niet gewend zijn aan al die nullen op het geld. Ja meet the new Lao millionaire for one week. :D

De eerste avond in Luang Prabang werd legendarisch en ik wist dat dat goed ging komen met deze groep. Het begon allemaal klein met James, Holly, Lauren en ik. Echter de groep groeide met de dag en eindigde we met een man of 18. (Note for myself: Bianca, Mikaela, Marlowe, Asia, Patrick, Jenny, Dani, George, Kjell, Naomi, Niek, Ann en wat wisselende aanhang.) Goed, we starten de avond bij Utopia, de populairste bar van de stad en onze buurman. Vanwege de avondklok sluit de bar om half twaalf. Dan stappen we met 18 man in één songthaew en gaan we richting de plaatselijke bowling. Hier worden de drankjes per flessen sterke drank en mixers (flessen fris) besteld. Ga dan maar eens bowlen ;) De Dutchies houden de eer hoog, zo wint Niek op de ene baan en ik op de andere. De grootste drankorgels vallen toch wel zwaar door de mand en bakken er niks meer van. Als je dan denkt dat je het wel hebt gehad gaan we boogschieten. Pijlen belanden overal, behalve in de roos. De meeste redden nog net de buitenste cirkel of het wit er om heen. Maar veel gaat naar de grond of zelfs één in het plafond. Uiteindelijk belanden we op de patio van ons hostel waar we nog een afzakkertje doen.

14.01 en 15.01
De volgende middag hebben we onze eigen toeristische toer in elkaar gezet en wandelen we door de stad. De eerste stop is de bamboobridge, de tweede stop Wat Xieng Thong, de derde stop is the Royal Palace en als laatste de zonsondergang boven op de berg. Vooral dit laatste blijkt een flinke terroristische attractie te zijn. Wat een mensen en net zoveel camera's. ‘s Avonds belanden we net als de eerste avond op de markt voor eten en wordt er tot ’s avonds laat gekaart.

De andere middag staan de watervallen op het programma. Ze voorspellen regen en onweer, maar gelukkig hebben ze het weer eens mis. Het lijkt zelfs droog te blijven. Vol goede moed lopen we naar binnen waar we eerst langs een bear rescue center komen. Maar dan komen we bij de Kuang Si Waterval zelf, dit worden de mooiste watervallen van Laos genoemd en dat snap ik wel. Het is echt prachtig hier. Net als we beginnen aan een kleine jungle trekking begint het flink te regenen. Met een beetje glibberen en glijden belanden we aan de klim naar de top van de waterval. Ook hier kiezen we voor de moeilijkste weg omhoog, wat een kleine uitdaging is in de regen, maar dat hebben we ook weer gered. ’s Avond gaan we met 16 man uit eten en belanden we weer bij Utopia en daarna bij ons hostel.

16.01 en 17.01
I’m gonne leave the squad and break up the family. Op naar Vang Vieng, ongeveer 5 uurtjes in een minivan. Deze middag ga ik tuben, dan ga je op een binnenband rivier afwaards van bar naar bar. Met zo'n 60 man dobberen we op het water met een biertje in de hand, muziekje erbij, een strak blauwe lucht en 30 graden. Life is good over here! Tot zo ver echt de meest chille activiteit die ik heb gedaan. Na het eten hebben we afgesproken met een groepje tuners bij hostel Nana’s om te poolen en daarna gaan we op stap naar Sakura en Viva bar.

Na ongeveer 3 uurtjes slaap stap ik de volgende ochtend achter op de motor bij Tan. Ik ga rotsklimmen vandaag. De eerste 5 minuten van de eerste klim heb ik hier wat spijt van, in deze toestand recht omhoog klimmen, dat kan ik toch niet! Maar dan krijg ik toch de smaak te pakken en voordat ik het weet hang ik trots bovenin en ga ik in totaal 5 keer omhoog tot 16 meter. Het zijn verschillende uitgezette routes in de gradatie 4a, 5a, 5a, 6a en 6a+. Mijn klim meester gaat me iedere keer voor om het touw boven vast te hangen. Hij sprint nog net niet naar boven, maar op zijn blote voeten is het net een aapje die zo naar boven klimt. Vooral de laatste 2 waren wel een uitdaging, onder bomen door en hangen en staan op veel te kleine rotsen red ik ook deze in volgens mijn leermeester in een veel te snelle tijd voor een beginner. Enthousiast over deze activiteit ga ik terug naar het hostel.
’s Middags ga ik met Jelco naar het viewpoint van Vang Vieng. Beetje slecht voorbereid ga ik op slippers, blijkt dit ook echt wel een klim te zijn. Maar goed die uitdaging ga ik niet uit de weg. Helemaal boven aangekomen krijg ik haast spontaan last van hoogtevrees, maar kan daarna wel genieten cm het prachtige uitzicht. Nog even eten en een afzakkertje in Nana’s omdat het kan. Hier schenken ze gratis whisky en wodka tussen 18.00 en 21.00, dat is vragen om alcoholvergiftiging voor al die jonge backpackers die hier verblijven?!

De volgende dag verlaat ik Laos al weer. Veel te kort eigenlijk. Laos is echt heel leuk!

1. Ria van der werf:
    21 januari 2019
    Wat een mooie en afwisselende reis. En nog zoveel mooie dagen te gaan.
  2. Tine:
    21 januari 2019
    Nou weer een leuk verslag. Je beleeft genoeg. Veel plezier verder.
  3. Jenne:
    21 januari 2019
    He Marlies, wat een fantastische trip maak je. Ik volg het al een tijdje maar dacht zal er nu even een berichtje onderzetten. De foto's maken het verhaal af. Geniet ervan.
    Groetjes,
    Jenne
  4. Marjolein Galema:
    21 januari 2019
    Wat heerlijk weer! Weer genoeg beleefd tijdens dit deel van de reis! Have fun met de rest van de reis! ;)
  5. Jan en Sary:
    21 januari 2019
    Jij ziet nog eens wat van de wereld.
    Zou bijna jaloers worden [grapje]
    Veel dank voor je mooie verhalen
  6. Ria van der werf:
    HARM [vader]
    zou bijna wel met je mee willen (ZO WONDERFULL)
    maar ik kan niet meer tegen zoveel drank