Cát Bà Island 2019

26 januari 2019 - Cat Ba Island, Vietnam

21.01
Moving day. Vandaag gaat de crew bestaande uit Liam, Kallum, Sjoerd, Amber en ik naar Cát Bà. Dat is een eiland in de bekende Ha Long Bay. In deze baai vind je duizenden kalkstenen rotsen die uit de zee rijzen, al deze eilandjes vormen een mooi geheel en behoort tot één van de 28 natuurwereldwonderen en de UNESCO wereld erfgoed lijst.

Hier aangekomen staat alles in het teken van gratis. Eerst krijgen we bij de lunch een gratis biertje omdat het happy hour is. Als we ruim 4 uren later terug komen met Hannah en Katja erbij krijgen we bij het diner weer een gratis biertje, omdat het nog steeds happy hour is. Als we haast uitgegeten zijn wordt het restaurant omgetoverd in een kroeg. Vanaf 22.00 uur kan er een half uur onbeperkt gratis bier worden besteld. Zuinig zijn ze ook niet, want alle biertjes gaan de hele dag per al pul. Maar het houdt nog niet op, zo krijgen we nog 2 gratis ballonnen per persoon en omdat onze groep uit meer dan 6 personen bestaat krijgen we ook nog een gratis shotje! Jullie raden het al, dit werd een mooie avond.

22.01
Inmiddels heeft de crew zijn eigen naam, the vamos crew. Vandaag is het vamos, laten we gaan toeren op de scooter. Met 3 scooters gaan we op pad naar een prachtig viewpoint over de kalkstenen rotsen/eilandjes in de zee. We hebben een goed moment uitgekozen want er is helemaal niemand. Dus vamos foto’s maken, drone en go pro filmpjes. Na een mooie wandeling komen we hier weer uit en wordt het vamos lunchen met dit te gekke uitzicht.

We stappen weer op de scooter en gaan nu naar het Cát Bà National Park. Na een kleine detour komen we aan. De mevrouw van de kassa kijkt ons verbaasd aan dat we nog naar binnen willen. Jullie hebben nog 1,5 uur de tijd, succes! Voordat we zo ver zijn dan zijn we al weer 30 minuten verder, maar als volleerde bergbeklimmers wandelen we in een razend tempo naar boven. Precies op tijd voor de sunset. Hier kunnen we het weer niet laten en komt wederom al het foto en video apparatuur uit de tassen. Als iedereen is uitgespeeld en uitgeposeerd gaan we rapido in het laatste daglicht weer naar beneden. Zou het hek dicht zijn? Wordt het overnachten in het nationale park? Nee, gelukkig komen we er haast een uur te laat nog gewoon uit.

Vamos op de scooter terug naar het dorp. Laten we gaan eten bij één van die leuke tentjes op het water is het idee. Beetje shady worden we er met een oude boot heen gebracht. Uiteindelijk staan er alleen maar dure visgerechten op de kaart. De crew besluit terug naar de boulevard te gaan en hebben we toch weer een leuk gratis boottochtje gemaakt. De dag wordt afgesloten met een diner in een kroeg/restaurant waar we gister zijn geweest.

De mensen in Cát bà zijn trouwens wel erg goed van vertrouwen. Zo hebben we na de tweede nacht nog steeds ons hostel niet betaald. Krijgen we 3 scooters mee zonder paspoort af te geven of van te voren te betalen. En heb je niet voldoende geld bij je op de markt om kleren te kopen, dan geven ze het zo mee en dat geld kom je later maar brengen. En misschien iets minder, ons hostel heeft geen voordeur, onze kamer kan niet op slot en onze kluisjes ook niet. Maar dat was niet erg zei de eigenaar. Oké…

23.01
Het zonnetje komt door de wolken, het beste weer hier in Cát bà in dagen. Dus we hebben geluk, want het vamos team gaat op een Ha Long Bay boat trip. First stop kajakken. We gaan tussen de rotsen en onder de rotsen door en belanden op mooie en kleine meertjes. De complete stilte is super rustgevend en al dobberend op een meertje spotten we nog wat apen. Na 1,5 uur lekker actief op het water, staat er een welverdiende lunch voor ons klaar en kan er daarna gezwommen worden. Na wat salto's, backflip en bezoekjes aan strandjes gaan we weer verder. Via the Floating Village belanden we op Monkey Beach, surprise dit eiland zit vol met brutale aapjes en een flinke berg waar je langs rotsen omhoog kan klimmen. Eerst stormt iedereen massaal op de aapjes af voor foto's en daarna klimmen we met gevaar voor eigen leven naar boven. Alsof dat nog niet genoeg was riskeert iedereen zijn eigen leven voor de mooiste fotospots voor de beste foto's. Motto van dit eiland Ah, ha, ha, ha, stayin' alive, stayin' alive. But we all made it! Vamos back to the harbour.

We gaan voor een vroeg diner aan de boulevard met zonsondergang, even een powernapje en dan gaat het vamos team nog een laatste keer op stap.

1. Marjolein Galema:
    26 januari 2019
    Heb weer mee zitten genieten... Veel plezier nog!
  2. Tine:
    26 januari 2019
    Hoi Marlies wat weer een belevenissen. En dat lekkere eten en de gratis biertjes is ook een leuke bijkomstigheid.
    Geniet nog maar even.