Off to Bangkok, a city that never sleeps!?

27 oktober 2017 - Bangkok, Thailand

25 oktober/26 oktober
Het is eindelijk zover! Via Kiev vlieg ik naar Bangkok. Op mijn eerste vlucht ontmoet ik een hippie. Hij draagt zijn haar ik een knotje, heeft een sikje, loopt op blote voeten door het vliegtuig en heeft uiteraard zo'n harembroek en van die fairtrade armbandjes en kettingen. Hij leeft een normade bestaan en gaat van de ene rainbow gathering naar de volgende rainbbow gathering. Daar maken ze muziek en eten ze voedsel wat restaurants anders weg zouden gooien. Hij is heel openminded en was nog op zoek naar een tweede vrouw, maar ik heb maar bedankt.

Op het vliegveld van Kiev Oekraïne klinkt door de luidsprekers constant Ukraïnie/Ukraïnie, wat vrij schattig klinkt voor zo'n kaal en koud land (4 graden). Mooi tijd om weer verder te gaan!

In totaal haast 16 uur later ben ik aangekomen in Bangkok. Nu start mijn reis door Thailand en Cambodja dan echt! Eerst nog even door de douane waar ik een visa krijg, vervolgens mijn backpack halen, geld wisselen en een Thaise simcard halen. Nu kan ik echt Bangkok in!

Echter koning Bhumibol is overleden en na ruim een jaar te rouwen is nu de uiteindelijke crematie en 5 daagse ceremonie. Toeristen wordt geadviseerd om deze dagen Bangkok te meiden! Laat ik nou net hier zitten in deze periode. Maar als je er bent om in ieder geval respect te tonen en niks slechts te zeggen over de koning.

Ik pak de shuttle bus naar Mahanak omdat de bus niet helemaal door gaat tot aan Khao San Road, dit vanwege de rouwstoet die vandaag gaande is in het gebied van mijn hostel. Ik maak een praatje met de buschauffeur dat ik blij ben dat de bus nog gaat en niet het complete openbare vervoer plat ligt. Vervolgens grapt hij "The King is not in this car". Op de koning beledigen staat een straf. Verbaasd lach ik maar een beetje met hem mee.

Vervolgens pak ik met een Zweeds meisje een tuk tuk om nog wat dichter bij het hostel te komen omdat het vanaf hier nog 30 minuten lopen is. Op 10 minuutje lopen worden we dan echt afgezet vanwege alle blokkades. Op straat lopen hordes mensen in het zwart, gelukkig was ik hiervan op de hoogte anders had ik mij daar ter plekke nog moeten omkleden. Owja had ik al verteld dat het heet was, damn. Daar had ik dus geen zin in gehad. Al zwetend en onder de indruk van al die mensen die in rijen staan om hun laatste een aan de koning te bewijzen kom ik aan in mijn hostel. Lekker opfrissen en kijken of ik nog wat meer van de ceremonie kan meekrijgen, want dit is toch wel heel bijzonder.

27 oktober
Gister avond heb ik mij aangesloten bij een groepje om uit eten te gaan. Daar kwam ik er achter dat Dennis en Bianca de volgende dag ook de Co van Kessel fietstoer gingen doen. Ik bedacht me niet en boekte mijn 3 uren trip om naar de 5 uren trip en ging met ze mee. Om 6 uur verzamelde we om van 7.00 tot 12.00 uur te gaan fietsen door Bangkok. Zo vroeg! Ja zo vroeg, wel zo fijn met deze temperaturen. Gelukkig wordt deze fietstocht afgewisseld met 3 boottochtjes, wat een aangename afwisseling was. Met de begeleiders Mimi (het blije ei) en Cookie (die speelde de onzekere en the clueless) zijn we door Bangkok gegaan. Door kleine steegjes, over smalle markten, door China town en diverse plantages. Zo hebben we een mooi beeld gekregen van het echte leven in Bangkok. Eerste indruk van de Thaien... ze zijn supervriendelijk. De woorden "sawadika" (hallo/doei) "kapunka" (bedankt) waren snel bekend, omdat haast iedereen dit tegen je zegt. Maar ze houden ook heel veel rekening met die stoet toeristen op de gele fietsen. Al met al een top ervaring.

Later die dag zijn we door het altijd even drukke China town gelopen. En 's avonds naar het nieuwe centrum gegaan om even een drankje te doen. In het oude gedeelte waar wij zitten is namelijk alles, op de normaal zo bruisende party street Khao San Road, dicht. Maar een drankje doen in een skybar is ook absoluut een must do in Bangkok. Prachtig!