Ninh Binh en Phong Nha 2019

29 januari 2019 - Phong Nha, Vietnam

26.01
De dokter had Amber 3 dagen rust voorgeschreven, maar ondanks hoe schattig de stad Mai Châu en de omliggende dorpjes zijn, gaat ze op karakter met mij mee naar Ninh Binh.

Daar aangekomen doen we het rustig aan. Even lunchen, dan een extra check hier bij een groter ziekenhuis, nog even een drankje daar, een hapje eten en nog langs de ijssalon voor ons favoriete kokos dessert.

27.01
Oké back on the road again! Ik heb Jeremy mee gevraagd en daar kan Amber veilig bij achterop (Nou ja, ze zijn 2 keer bijna aangereden die dag, maar het ging gelukkig net goed). Op naar de Bai Dinh Pagoda, de Bai Dinh Stupa and de Big Buddha. Trappetje op, trappetje af, maar gelukkig kunnen we tussendoor nog met een golfkar mee en heeft de stupa een lift. Dat komt goed uit voor Amber.

Daarna gaan we door naar Trang An. Hier gaan we een boottocht maken over de rivier tussen de kalkstenenrotsen. Hier liggen 1200 boter klaar, maar gelukkig zijn wij in het laagseizoen en valt het best mee met de toeristenaantallen. Met zijn drieën stappen we aan boord, dit zijn roeiboten wel te verstaan, dus we hebben die arme vrouw maar geholpen met roeien aangezien de tocht haast 3 uren is. Via verschillende grotten belanden we bij diverse tempels. Dan zetten we de route voort langs deze onwijs mooie omgeving naar jawel: Skull Island. Dit is de film locatie van de laatste gelijknamige film van King Kong (2017). En dan safe the best for last, we komen uit bij een aboriginal stam, met hun mooi beschilderde gezichten, rode gewaden en rieten hutjes. Dit was het einde van de toer, de vrouw een fooi gegeven voor het harde werken en op de scooter terug naar Ninh Binh.

Er is nog net tijd om te eten en dan gaan we met de nachtbus. Deze vertrekt spontaan een uur eerder dan in de planning, snel spullen pakken en dan stappen we iet wat hectisch de bus in. Op zich een vrij chille bus met bedden, alleen stond de airco op standje noordpool en arriveerden we 2 uren eerder om 3.15 uur. Weer een nieuwe ervaring zullen we maar zeggen, maar hé je moet alles eens een keer proberen toch! Daar sta je dan met je backpack midden in de nacht op straat. We checken maar even in bij het dichtstbijzijnde hostel en pakken nog wat uren slaap.

28.01
Op naar ons eigen hostel de Easy Tiger and Jugle bar, dit ziet er echt supertof uit hier! Even lekker douchen en dan gaan we samen op de scooter grotten verkennen. Dit zijn écht de laatste grotten hebben we besloten, maar dit zijn blijkbaar by far de mooiste.

Eerst gaan we naar the Dark Cave. Hier gaan we in bikini eerst een sippe line doen van 400 meter over een prachtig aquablauwe rivier. Dan mogen we de grot in lopen, maar wij kiezen er dapper voor om er in te gaan zwemmen! Al wandelend door de grot belanden we dan in the mud cave. Een modderbad, wh not? We glibberen en glijden met ons groepje van 8 er in. Onze gids slaat dit vreemd genoeg even over. Lekker insmeren en scrubben maar! Uiteindelijk gaan we via de zelfde route terug en kajakken we weer naar het begin. Hier zijn nog verschillende zipp lines die in het water belanden. Onze eigen camera’s mochten niet mee, maar misschien krijgen we nog foto’s toegestuurd…

We gaan door naar the Paradise Cave. Eerst paradijselijk geluncht bij het paradise restaurant en dan stappen we met zijn zessen in een golfkar naar de grot. Hier is de weg omhoog echt goed aangelegd en wandelen we zo omhoog. Ook binnen zijn de trappen heel degelijk en is alles prachtig verlicht, dat is hier in Azië meestal wel anders. Dit is zeker de grootste en mooiste grot die ik ooit heb gezien!

Terug in Phong Nha hebben we afgesproken met Armina, die kennen we nog van de homestay in Mai Châu, om te gaan eten met een groepje. Ik had van Karin een tip gekregen om te gaan eten bij de Nguyen Shack. Nou dit was zeker een topper! We schuiven aan tafel, lees een kajak met daarin rondzwemmende vissen. Ik ben er nog niet over uit of ik dit heel cool of juist zielig vind, maar uniek is het zeker. We bestellen een vlees barbecue en een passievruchten mojito. Dit ziet er niet alleen tof uit, maar is ook nog eens heerlijk. In ons hostel zitten we nog even na en dan pakken we maar even  een goede nacht.

29.01
Chill day! Vandaag doen we het rustig aan en blijven we bij het hostel. Lekker van het zonnetje, de goede keuken en het zwembad genieten. Om 3 uur pakken we de bus naar onze volgende bestemming Hué. Als we in de bus zitten heb ik echt even een geluksmomentje, wat ben ik toch allemaal fantastische dingen aan het doen! Op naar het volgende avontuur.

1. Veronica:
    29 januari 2019
    Klinkt inderdaad fantastisch meid!!
    Nog een toptijd gewenst!! 😘
  2. Peter:
    29 januari 2019
    Als je reisgenoot vermist raakt, sturen ze dan ook een Amber alert uit?
  3. Marjolein Galema:
    29 januari 2019
    Goed bezig met je verhalen! Kort berichtje, geniet vooral verder! ;)
  4. SY:
    29 januari 2019
    Wat beleef jij mooie avonturen zeg 😀 erg leuk om te lezen!!
  5. Ria van der werf:
    30 januari 2019
    Leuk hoor al die verhalen.
    Mooi land en het eten lijkt mij ook prima!
  6. Tine:
    30 januari 2019
    We kunnen wel een kook avond hebben op de kuilart je hebt nu zoveel nieuwe ideeën van lekker eten. Wil je wel helpen hoor😋. Maar weer goede reis verder. Groetjes Tine