Maya Port & Malapascua 2020

25 januari 2020 - Malapascua Island, Filipijnen

22.01 tm 25.01

Vandaag reis ik naar de Filipijnen en wel naar het eiland Malapascua. Maar dat werd nog een heel avontuur. Mijn 1e vlucht had tot twee keer aan toe vertraging van totaal 4,5 uur waardoor ik mijn 2e vlucht niet ging redden naar Manila. Dus al mijn vloeistoffen uit mijn toilettas moeten weggooien en de backpack mee als handbagage. Rennen over het vliegveld, gelukkig ken ik daar inmiddels al goed de weg en heb ik net mijn vlucht gehaald. Van Bangkok naar Manila ging soepel, maar mijn vlucht van Manila naar Cebu had ook vertraging vanwege een defect vliegtuig. Oké, safety first natuurlijk. Kan ik weer met een gerust hart het vliegtuig instappen. Hierdoor mis ik uiteindelijk wel de laatste ferry naar Malapascua en beland ik in Maya Port. Beetje op de gok stap ik in de minivan, niet wetende waar ik zal slapen. Uiteindelijk verblijf ik in een homestay bij superlieve mensen. En heb ik een hele boeiende avond gehad met een Taiwanees stel en een Amerikaan die al 9 jaar in Azië woont.

De volgende dag ontmoet ik Bianca dan echt op Malapascua bij ons hostel. In 2017 heb ik ook 2,5 week met haar door Thailand gereisd. En net voor mijn vertrek uit Nederland heeft ze contact met mij gehad en ze besloot om de 3,5 week met mij mee te gaan door de Filipijnen. Superfijn en heel gezellig!

Het eiland is trouwens helemaal wat ik van de Filipijnen verwacht, superblauwe en heldere zee, mooie stranden, maar de dorpjes waar de mensen leven is nog wel erg primitief. De schade van de tsunami en de recente tyfoon van december j.l. is nog goed zichtbaar.

Maar goed even naar het punt waarvoor ik hier ben gekomen: duiken met tresher sharks. Ja echt waar duiken met haaien!!! Hiervoor moet je alleen wel een duik maken tot 30 meter diepte en ik heb pas net alleen een open water brevet. Dus ik ga verspreid over de Filipijnen mijn advanced duikcursus doen.

De eerste dag heb ik perfect buoyancy gedaan bij the little mermaid duikschool. Dit is een verplicht onderdeel van de cursus. Ik had al contact gehad met Roland de Nederlandse manager en die heeft alles goed voor mij geregeld en kon ik privé met hem duiken, heel chill! O.a. een leuk parcours gedaan en oefeningen met balans houden met lepeltjes en gewichten. En nu kan ik met luchtdruk in mijn vest en longen perfect op en neer gaan door het water.

De volgende ochtend staan we op om 4 uur en gaan we dan voor het echte werk, tot 28 meter diepte en met haaien. Stiekem wel een beetje spannend. Vorige week nog tot 20 meter en nu meteen door voor mijn deep dive, het 2e verplichte onderdeel van mijn advanced. Marlyn onze Spaanse instructrice gaf aan dat als we geluk hebben dat we dan voshaaien, eventueel een reuzemantarog en een baby witpuntrifhaai kunnen zien. And guess what... wij hebben ze allemaal gezien! Toen we als laatste de mantarog zagen hebben Bianca en ik onderwater staan juigen zo gaaf. Ik krijg weer kippenvel als ik er aan denk. Bianca riep zelfs WAUW en haar mondstuk viel uit haar mond. 😂 Deze jongens kunnen wel een spanwijdte van 7 meter hebben en 4,5 meter lang. Hoe groot deze was weet ik niet, maar onder water wordt alles 25% groter, dus in mijn belevenis was het iig een flinke jongen. Van de voshaaien hebben we er 4 gezien en bleven er de hele tijd 3 om ons heen zwemmen. Om en om kwamen ze nog dichtbij ook, maar ondanks dat ze geen mensen eten is het heel indrukwekkend zo'n haai van 2,5 tot 4,5 meter en ongeveer 150 kilo. Eenmaal weer boven waren niet alleen wij maar ook de instructeurs helemaal enthousiast, blijkbaar hebben we echt mazzel gehad en was het een hele unieke duik. 😍❤😁

Ons hostel is trouwens helemaal verantwoord, milieu bewust e.d., maar ook heel erg bezig met vrijwilligerswerk voor de gemeenschap. Lekker zweverig en alternatief daar. Wij hebben vooral genoten van de bamboe openlucht douches/wc, houten hutjes en het hoe kan het ook anders het vegan, maar o zo lekkere family diner.

En dan crossen we voor een laatste keer bij een motor achter op naar de ferry, nou ja eigelijk meer een trimaran idee. Op naar Moalboal.

Oh ja happy chinese new year overigens!

1. Saar:
    25 januari 2020
    Super tof Marlies. Leuk om te lezen allemaal. Have fun😘
  2. Miriam:
    26 januari 2020
    Wat klinkt dit gaaf zeg!! Wordt een reis voor in de boeken als ik het zo hoor😎🤩😃 heerlijk genieten daar en be safe😘
  3. Marina B te D:
    26 januari 2020
    Geloof toch echt dat je partieel digibete tante het nu ook echt kan snappen.
  4. Marjolein Galema:
    27 januari 2020
    Oh wat heerlijk om te lezen, wordt zo zelf ook wel steeds nieuwsgieriger naar het duiken haha... Echt een topduik zo te lezen! En heerlijk dat eten, de hutjes en eigenlijk alles! Enjoy!