Culture, nature and history, Thailand has it all!

31 oktober 2017 - Sukhothai, Thailand

28/29 oktober
Na een gratis ontbijtje te scoren in het hostel van Dennis en Bianca zijn we een nacht eerder vertrokken uit, het nu ietwat rustige, Bangkok. Op naar Kanchanaburi gezellig met zijn drieën omdat Dennis en Bianca hun reisplannen om hebben gegooid en nog even met mij mee gaan.

Vandaag gaan we naar de Erawan Waterfall waar we de Duitse JJ hebben ontmoet. Na 3 uren in de minivan van Sai Tai Mai Southern Bus Terminal naar Kanchanaburi en een busrit van 1,5 uur naar het Erawan National Park (lokale bus waar we 45 minuten moesten staan, dus ook gemaakt op de hoogte van de Thaien 🤔) kwamen we aan. Tijd om te zwemmen? Nee nog niet. De waterval bestaat uit 7 levels, dus wij besloten om eerst helemaal naar boven te gaan. Dit duurde ruim 1 uur, waarvan hoe hoger je kwam, hoe uitdagender de klim. Waar ik eerst nog voorzichtig was met mijn schoenen, walste ik vanaf level 6 naar 7 door de  modder en alle plassen. Volgens vele is level 7 het mooiste, maar ik vond vooral de weg naar level 7 het leukst. Boven aangekomen konden we dan echt gaan zwemmen. Alleen het water zat er vol vissen, dapper stapten we met blote voeten het water in. Echte die vissen hadden het gezien op onze voeten, niet dat het pijn deed, maar ik schrok er steeds van. Dus wandel schoenen weer aan en zwemmen maar! Daarna zijn we ook nog gaan zwemmen op level 6, die wij toch wat mooier vonden.

Terug in Kanchanaburi zijn we met zijn drieën een hapje gaan eten. Na de staat per fiets te verkennen hadden we een restaurant uitgekozen en wie zit daar JJ! Toeval bestaat niet. Dus een gezellig diner voor 4.

De volgende ochtend zijn we op de fiets naar the River Kwai gegaan. Nu nog maar op 2 fietsen omdat Duitsers een van onze fietsen hadden gejat, do I need to say more... no didn't think so😉. De brug is onderdeel van de dodenspoorlijn, welke is aangelegd door krijgsgevangenen, waarvan het voor vele hun leven koste. Om de ochtend nog gezellig af te sluiten hebben we heerlijk gezeten op een floating restaurant net naast de brug.

29/30 oktober
Op naar Ayutthaya, de voormalige hoofdstad van Thailand en barst van de historische tempels, ruïnes en Boeddhabeelden (UNESCO). Hier staan nog allemaal oude tempels en beelden midden in de huidige "moderne" stad. Veelal zijn beelden onthoofd en gebouwen (deels) kapot gemaakt. Na 3,5 uur reizen in de minivan hebben we onze spullen gedropped bij het hostel en hebben we fietsen gehuurd. Die avond hebben we per fiets nog één tempel bezocht en zijn we wat gaan eten bij een leuk local restaurant, waar we werden geserveerd door een ladyboy, die ons bierglas enthousiast bijschonk nadat deze voor 1/3 leeg was. Als afsluiter van de avond hebben we onze eerste Thaise massage gehad. In een woord...heerlijk!

De volgende ochtend zijn we eerst buskaartjes voor Bianca en mij gaan halen en daarna een treinkaartje voor Dennis, daar was toch een tempel of iets dergelijks dus dat was op de route. Nou dat hebben we geweten, na 3 keer fout te hebben gefietst kwamen we uiteindelijk verhit aan bij tempel ruïne. Alhoewel we zweerde de terugreis in de taxi te gaan zijn we toch maar weer met frisse tegenzin op de fiets gestapt. Maar als je in één keer goed fiets, was het prima te doen🙈. Na een wel verdiende lunch en drankje zijn we verder gegaan door de stad op naar de volgende tempels, beelden en overige historische gebouwen. Halverwege verliet Dennis ons, die door ging richting het zuiden van Thailand.

Voordat we de bus in stapten eerst nog even opfrissen en dan door naar Sukhothai. We zouden om 18.00 in de bus stappen om om 23.00 uur op het busstation aan te komen van Sukhothai. Maar de bus was er pas om 19.00 uur en dit was pas het begin. Ik denk dat we uiteindelijk om 02.00 uur daar waren. Gelukkig hadden we geen haast. Na nog een half uurtje in de tuk tuk waren we bij ons guest house.

31 oktober
Na wakker te worden in een 2 persoons guest house zijn we wederom op de fiets gestapt (lekker Hollands) voor het Historisch Park Sukhothai, deze staat ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO. In tegenstelling tot Ayuttaya staat dit in een rustig en mooi park en is het goed bewaard gebleven. We zijn lekker op ons gemakje alles gaan verkennen en al fotograferende de toerist uitgehangen. Overal om ons heen zagen we al dat ze lichtjes en lampionnen aan het ophangen waren en dat er marktkraampjes werden opgebouwd. Er leek een festival of iets te komen net nadat wij weer door zouden reizen. Jammer dachten we, maar dit was overdag ook al leuk om te zien. Prachtig park om overdag rustig doorheen te dwalen. Maar omdat we nog wat sunset pictures wilde maken gingen we nog even terug. Het was een stuk drukker en allemaal Thaise mensen ook. Toch maar even vragen of er vanavond niks was. En ja hoor wij vielen met de neus in de boter, er was een gratis show waar we nog net de laatste stoelen wisten te bemachtigen. Wat bijzonder om dit zomaar mee te maken. Na afloop werden we geroepen en nee toeval bestaat niet, daar was JJ. Dit keer spotte ons.

1. Marjolein Galema:
    7 november 2017
    Ziet er echt gaaf uit! Wat heerlijk! Leuk om de verhalen te lezen! :)