Back to Thailand and back home

28 november 2017 - Schiphol, Nederland

24 november

Vandaag staat er een flinke reis op het programma van 9 uren naar het Thaise eiland Koh Chang. Vanaf Sihanoukville gaan we eerst richting Koh Kong city en dan naar de grens. We hebben nog even pech onderweg, maar dat heeft gelukkig al met al maar een kwartiertje geduurd. Bij de Thaise stad Trat worden we afgezet. Hier moeten we lopend over de grens. Eerst melden aan de Cambodjaanse kant bij departure en dan doorlopen naar Thailand en melden bij arrival. Nieuwe visum voor 30 dagen in the pocket. 😉 Ik had corrupte verhalen gehoord bij het oversteken van de grens van Thailand naar Cambodja, maar dit ging heel soepel. Op naar de veerboot, dan in de taxi en dan arriveer ik bij een heel fijn hostel voor mijn laatste dagen.

25/26 november

Koh Chang staat vooral bekend om zijn mooie natuur, stranden en relaxte sfeer. Perfect om mijn reis af te sluiten. Ik ben deze dagen met de Nederlandse Danique en de Finse Linda eerst overdag naar het bekende White Sand Beach geweest en 's avonds een feestje meegepakt op de backpackershotspot Lonely Beach. De volgende dag zijn we op het net zo mooie Khlong Prao Beach geweest bij ons eigen hostel en lekker bij het zwembad. Alle hangmatjes, schommels, zitzakken en andere comfortabel uitziende stoelen en bedjes zijn getest. Ik ben helemaal tot rust gekomen en klaar voor de reis terug naar Bangkok.

27 november
Danique en ik hebben de veerboot geboekt en de bus terug naar Bangkok. We hoefden alleen maar tussen 9 uur en 10 uur een taxi aan te houden terug naar de pier. Easy dachten wij. Ongeveer half tien staan we langs de weg, maar er is geen taxi die ons wil meenemen. Ja voor 6x de normale prijs. We lopen terug naar het VVV waar we gister ons kaartjes hadden gekocht. Ja er gaat maar één keer per uur een taxi helemaal naar de pier, maar geen zorgen de taxi komt in 10 minuten. Ik ken inmiddels de Thaise 10 minuten, het is 5 voor 10 en lopen maar terug naar het hostel. Hier zetten ze voor  ons een taxi bordje neer. En dan stopt er inderdaad een taxi, wat een mazzel! Het is 20 minuutjes rijden, dus dan redden we net de veerboot van 10.30 uur. Erg snel rijdt de taxi niet en pikt onderweg nog mensen op en zet ze weer af. Zo halen we de veerboot nog steeds niet. Voor 20 bath extra wil hij wel in één keer doorrijden naar de pier. Dat is 0,50 cent p.p. dus helemaal prima. Wat een geluk weer dat dit is goed gekomen. Veerboot gehaald en overgestapt op een fijne touringcar waarin we in ruim 7 uren naar Bangkok rijden.

Ik ben terug op Khao San Road. Ik kon het toch niet laten om te zien hoe deze bruisende straat is buiten de rouwperiode van de koning om. In mijn hostel ontmoet ik de 18 jarige Duitse Elizabeth. Van haar moeder mocht ze in het donker niet de straat op, dat is al rond 18.00 uur. Dat vond ik zo zielig! Entschuldigung Mutter, ich habe deine Tochter entführt. Van traditionele Thais streetfood Pad Thai en Mango Sticky Rice tot nog een laatste fruitshake en een alcohol bucket. Even goed afsluiten en dan vlieg ik morgen back home.

28 november
Met de lokale bus ga ik terug naar het vliegveld en zal ik weer via Kiev terug vliegen. Wat heb ik een mooie tijd gehad en ben toch zeker van spierwit naar donkerwit verkleurd 😄. Wat zal ik het reizen missen! Behalve dan alle muggenbulten en de vieze wc's zonder wc pot, toiletpapier en zelfs soms zonder wasbak. 😉 Terug naar mijn eigen huisje, familie, vrienden en collega's. 😙