Coron and home

15 februari 2020 - Amman, Jordanië

11.02 tm 15.02

De expeditie zit er op, terug in de bewoonde wereld. Lichtelijk een cultuurshok om aan te komen in de drukte van de stad Coron na 4 dagen rust op eilandjes en onze boot. Wat een mensen, een verkeer en wat zijn die verkopers toch irritant 🤨 Aarzelend zet ik uiteindelijk toch mijn internet weer aan, de nieuwsgierig won het toch nu de mogelijkheid er weer was 😉

Even lekker opfrissen en uit eten en dan 's avonds gezellig met de crew en de medereizigers van de boottrip naar een hele foute karaoke bar. Dat werd uiteindelijk een hilarische avond 🎼🎤🤣

De volgende dag gaan we met Richard, Jelle en Rianda een kleine boottour doen. Ja weer een boottochtje. Maar blijkt echt een must te zijn hier. Het is namelijk niet de stad zelf waar je hiervoor komt, zoals zo velen in de Filipijnen, maar de schitterende omgeving. Het regelen duurde even, maar was zeker de moeite waard. We bezoeken het prachtige Kayangan Lake, Barracuda Lake en Twin Lake. We hebben de hele middag gespendeerd in de verschillende superhelder blauw meren, maakt mijn vakantie zo echt helemaal compleet. ⛵ Dan door voor de zonsondergang en drankjes bij Hops Rooftopbar en als afsluiting van de avond een echt typische Aziatische pizza😜

Maar wat echt mijn vakantie tot een succes maakt is toch wel het duiken. De laatste volle dag breekt aan en we gaan vandaag 3 duiken  maken. De eerste is een wrakduik in combinatie met een navigatie duik voor mijn advanced brevet. De tweede is ook een wrakduik en de laatste is een plezierduik. De hele dag mag ik overigens met een duikcomputer duiken, zodat ik die ook kan afvinken. Voor de eerste duik gaan we naar het Teru Kaze Maru in op 14 meter en bij de tweede duik naar het Morazan op 24 meter. Dit zijn Japanse scheepswrakken van de tweede wereldoorlog. Wrakduiken mag je eigenlijk alleen als je daar gespecialiseerd in bent, maar hier in Coron buigen ze de regeltjes wat. Dus dit is superleuk dat ik dit mag doen. De zichtbaarheid is niet al te goed en dan ga je een donker wrak in, best spannend en ondertussen heel erg je best doen om niks te raken. Mission failed, ik kom zelf een keer met mijn ademaparaat/slang vast te zitten. Maar ik bleef kalm en mijn buddy Bianca had me snel los kunnen maken. Gelukkig zwom ik niet achteraan 😅. Maar wat een gaaf gezicht die oude wrakken op de bodem en helemaal onder het koraal ook. Voor de derde duik gaan we naar Malapaden een supergroot koraal rif. Nog cuttlefish (zeekat) gezien en lionfish (koraalduivel). Heel mooi. En op één dag weer 3 duiken op mijn naam kunnen zetten 😊. Maar bovendien mijn advanced duikbrevet binnen gesleept met de onderdelen deep dive, perfect buoancy, night dive, navigation and wreck dive. Echter was er nog één ritueeltje af te ronden. Een blikje bier atten via een snorkel. Echt hilarisch en lekker toepasselijk. Cheers!

En dan is het tijd om afscheid te nemen van Bianca en naar huis te gaan. Supergezellig gehad samen, thanks reismaatje😘

🛬 Vanuit Coron ga ik naar Manilla, waar mijn vlucht weer eens vertraging had, dus werd het weer spannend of ik mijn volgende vlucht van Manilla naar Bangkok wel ging halen... Na wat mensen gesproken te hebben en wat research was het advies minimaal 3 uur tussen landen en volgende vlucht. Ik had 2.45 uur, dat kwam vast ook wel goed. Maar dit werd door de vertraging slechts 2 uur. En ik moest nog naar een andere terminal. Maar alles ging soepel en was ruim op tijd. De rest van de reis ging ook allemaal voorspoedig. Zo de laatste vlucht van Amman naar Schiphol en dan weer naar vrienden en familie 💋

1. Marjolein Galema:
    15 februari 2020
    Klinkt als een hele goede afsluiter! Goede reis!
  2. Jan en Sary:
    15 februari 2020
    Nog een keer veel dank voor het delen van al je belevenissen.
  3. Tine:
    15 februari 2020
    Zo wat weer een prachtig reisverslag. Heb genoten van je verhalen en leuk dat je het allemaal deelt. Toch en beetje met je mee op vakantie geweest. Tot volgende week en goede reis terug.
  4. Oom Rein:
    17 februari 2020
    Heb met plezier je reis gevolgd.
    Bedankt.